سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرداخت تسهیلات خرید مسکن توسط بانک مسکن

بانک مسکن 154 هزار میلیارد ریال تسهیلات خرید مسکن پرداخت کرد

به گزارش ایرنا، محمد هاشم بت شکن روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در 9 ماهه نخست امسال شبکه بانکی کشور 382 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که 340 هزار میلیارد ریال (34 هزار میلیارد تومان) آن در بخش مسکن و ساختمان بوده که از کل تسهیلات بانکی 8 تا 9 درصد آن به این بخش اختصاص داشته است.

وی با بیان اینکه بانک مسکن در 10 ماهه امسال برای احداث و تولید ساختمان 550 هزار میلیارد ریال(55 هزار میلیارد تومان) تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 101 درصد رشد داشت، گفت: متاسفانه روند پرداخت تسهیلات به بخش مسکن و ساختمان در کشور منفی بوده است به طوری که در سال 1392 حدود 12 درصد تسهیلات بانکی به این بخش اختصاص داشت و این رقم در سال 1393 به 11.8 درصد و در سال 1391 به حدود 10 درصد و امسال نیز به 8 تا 9 درصد کاهش یافته است.

بت شکن با اشاره به میزان تسهیلات پرداختی بانک مسکن برای خرید خانه به عنوان بانک توسعه ای حوزه مسکن کشور، گفت: در 10 ماهه نخست سال جاری بانک مسکن 44 هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان برای خرید 100 هزار واحد مسکونی پرداخت کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 80 درصدی دارد.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه این بانک در این مدت برای تولید 105 هزار واحد تسهیلات پرداخت کرده است، گفت: در این مدت بانک مسکن برای جعاله 7500 میلیارد ریال و برای تسهیلات سهم الشرکه نیز 50 هزار میلیارد ریال پرداخت کرده که مجموع آنها در 10 ماهه امسال 154 هزار میلیارد ریال بوده است.

بت شکن در ادامه با اشاره به مزیت های افزایش سرمایه این بانک افزود: براساس قانون بودجه سال 1395 قرار بود سرمایه بانک مسکن 500 و 100 هزار میلیارد ریال(50 و 10 هزار میلیارد تومان) افزایش یابد، اما تاکنون این مساله محقق نشده و ما همچنان پیگیر افزایش سرمایه بانک هستیم.

وی با اشاره به میزان مطالبات معوق بانک مسکن، گفت: از کل پرداختی 37 هزار میلیارد ریالی (3700 میلیارد تومان) بانک مسکن به صورت تسهیلات تنها 3.4 درصد آن مطالبات معوق بانک هستند و این به نسبت پرداخت تسهیلات، کمترین میزان مطالبات معوق در شبکه بانکی است.

بت شکن به تک رقمی شدن سود تسهیلات خانه یکمی ها و سپرده گذاری جوانان، اشاره کرد و گفت: تاکنون 140 هزار فقره معادل 30 هزار میلیارد ریال در شعب بانک مسکن برای دریافت تسهیلات خرید مسکن در صندوق پس انداز خانه یکم سپرده گذاری شده است و با ورود به خرداد ماه سال 1396 میزان پرداخت این تسهیلات به زوجین جوان بیشتر خواهد شد.

وی اظهار داشت: پیش از کاهش سود تسهیلات این بانک به 8 و 9.5 درصد به طور میانگین روزانه 160 فقره سپرده گذاری در حساب صندوق خانه یکمی ها در شعب این بانک انجام می شد، اما با کاهش سود تسهیلات هم اکنون به طور میانگین روزانه 700 فقره حساب در شعب این بانک افتتاح و هر 6 ماه یک بار موجودی آنها در این صندوق دو برابرمی شود.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به تسهیلات پرداختی این بانک به پروژه های مسکن مهر بیان کرد: تاکنون این بانک برای تکمیل پروژه مسکن مهر 505 هزار میلیارد ریال برای 2 میلیون و 359 هزار واحد مسکن مهر تسهیلات پرداخت کرده است.

بت شکن افزود: از این تعداد تاکنون یک میلیون و 726 هزار و 629 واحد تحویل متقاضیان شده و به مرحله فروش اقساطی رسیده است و مصوبه اخیر شورای پول اعتبار برای افزایش تسهیلات پروژه مسکن مهر از 300 به 400 میلیارد ریال روز چهارشنبه به 1266شعبه این بانک در سراسر کشور ابلاغ شد و برآورد ما این است که بانک مسکن برای تکمیل این پروژه ها به 390 هزار واحد مسکن مهر تسهیلات 400 میلیون ریالی پرداخت کند.

وی با بیان اینکه از نظر قانونی بانک ها باید 5 درصد منابع خود را برای انجام عملیات بانکی و موارد مورد نیاز به صورت نقدی پیش خود نگهداری کنند، گفت: در صورتی که از این منابع نقدی به خوبی استفاده شود، این پول بدون ریسک در اختیار سایر بانک ها قرار می گیرد تا در صورت نیاز به نقدینگی، این وجه از آنها باز پس گرفته شود و بانک مسکن نیز در مواردی که نیاز باشد این منابع را در اختیار سایر بانک ها قرار داده است.

بت شکن با اشاره به اینکه تمام تلاش بانک مسکن خروج مسکن از رکود است گفت: برای همین منظور باید کل اقتصاد کشور حرکت کند تا بخش مسکن از رکود خارج شود. رشد بخش مسکن و ساختمان در کشور در سال های اخیر منفی بوده و این ناشی از کاهش قابل توجه بودجه عمرانی دولت و انجام نشدن پروژه های عمرانی است.

وی درباره پرداخت تسهیلات ازدواج نیز گفت: براساس سهمیه ای که بانک مرکزی برای بانک مسکن تعیین کرده است، قرار بود امسال این بانک 24 هزار وام ازدواج پرداخت کند اما بانک مسکن تاکنون توانسته 50 هزار و 450 وام ازدواج پرداخت کند که دو برابر سهمیه تعیین شده است.

مدیرعامل بانک مسکن در پایان یادآور شد: بانک مسکن در 10 ماهه امسال توانست 540 هزار میلیارد ریال منابع جذب کند که این در مقایسه با 10 ماه سال گذشته از رشد 9 درصدی برخوردار بوده است.